Induljunk ki abból, hogy tudod, mik azok a kriptopénzek, ismered a vásárlás, tárolás, kereskedés, használat módjait, veterán kriptohír-olvasó vagy, és egyszer csak szembe jön egy név.

„A NÉV”, a következő esélyes tíz-, százezerszereződés, az évszázad üzlete, amely tulajdonképpen a sarokba fogja állítani a bitcoint, meg úgy összességében a többi top100 altcoint is.

Aki rendszeresen tájékozódik a témában, időről-időre találkozik projektismertetőkkel, vagy jó ötletekkel, rosszabb esetben tuti ajánlattal. Normálisabb helyeken természetesen leírják, hogy végezd el a saját kutatásodat, és hozzad meg a saját döntésedet, mert a te felelősséged, stb, mind találkoztunk már ilyennel.

Na de az egyszeri kriptós mégis hogyan végezze el a saját kutatását? Pont azért egyszeri kriptós, és nem mondjuk szakújságíró. Ebben a bejegyzésben végigvesszük, hogy milyen módszerek mentén érdemes csinálni egy-egy coin megismerését, az adatok begyűjtését és kiértékelését.

Ahogy változik, fejlődik a kriptoszféra, úgy változnak, bővülnek a lehetőségek is, így főleg, ha tudsz angolul, eljuthatsz arra a pontra, amikor már a túl sok információ lesz a probléma.

Nulladik lépés: De honnan a név?

Nem mindegy, hogy egy facebook-os főzőcsoportban hallasz a kiszemelt coinról, vagy egy hosszú Medium-bejegyzést küld az egyik programozó ismerősöd, hogy milyen elegánsan oldották meg ezt vagy azt a technikai problémát.

Ökölszabályként elmondható, ha egy coin nem szerepel mérvadó híroldalak, kriptós oldalak, csoportok tartalmaiban, ellenben mégis úgy landol a helyesírási hibákkal tömött, felkiáltójelek és hárompontok indokolatlan túlsúlyától szenvedő levél nálad, hogy ez az évszázad üzlete, kezdhetsz gyanakodni.

Ha egy projekt profi (pénzt akarsz tenni bele, válassz profi projektet), akkor a nagy látogatottságú kriptós helyeken fog feltűnni, nem pedig a közösségi média eldugott sarkaiban.

Ott azért tűnnek fel ilyen befektetési lehetőségek, hogy ne lássa hozzáértő, aki el tudná tántorítani a potenciális vevőket a vásárlástól.

Első lépés: Coinmarketcap és klónjai

A két legegyértelműbb adat (pillanatnyi árfolyam illetve a piaci kapitalizáció) mellett számtalan más, igencsak beszédes információt lelhetünk fel ezeken az oldalakon.

Azért írom a klónjaikat is, név szerint a Coinpaprika, Coingecko, OnchainFX platformokról beszélek, mert sok kisebb vagy újabb projekt a CMC-n még nincs listázva, ellenben máshol igen, valamint több oldal többféle szűrési lehetőséget biztosít, többféle információt jelenít meg.

Árfolyamgrafikonok, tőzsdei listázások, közösségi és fejlesztői aktivitás, plusz egyéb speciális információk gyűjtőhelye, én itt szoktam kezdeni.

A CMC a kriptoszféra „kezdőlapja”, az a projekt, amelyik lusta arra, hogy az első benyomást adó oldalt szépen felépítse (értsd: megküldik az oldalnak a megfelelő adatokat, amely valamelyik fejlesztőnek kb. 10 perc emailben), vajon mennyire fog keményen dolgozni azon, hogy a befektetett pénzed megtérüljön?

Mikor adott projektet keresek, én mind a négy oldalon utánanézek, hogy mit mutatnak magukról. Másik fontos dolog, amit szintén itt tudsz megnézni, hogy melyik tőzsdén van listázva az adott coin.

Ez azzal összekapcsolva mutat valamit, hogy mit kommunikál magáról a projekt. Világmegváltó, forradalmi technológia, százfős fejlesztőgárda, és ezer partnerkapcsolat, de csak egy IDEX listázásra futja? Khm.

Maga az IDEX listázás nem intő jel, az is csak egy tőzsde. A két dolog együtt viszont már elgondolkodtató.

Második lépés: Cryptopanic

Információgyűjtő oldal, tulajdonképpen összeszednek minden hozzáférhető hírt, közleményt, adatot az adott projektekről, és összesítve tálalják.

Akkor hasznos nagyon, ha nincs kedved/időd te magad végigböngészni a vonatkozó híroldalakat, vagy a projekt reddit csatornáját, ők ezt megteszik, neked csak le kell szűrnöd a hírfolyamot az adott coinra.

Értelemszerűen az angol nyelvű tartalmakat gyűjtik, szóval nem árt, ha tudsz angolul. Magyar nyelven is van egy hasonló oldal, a KriptoKereső, viszont az inkább cikkgyűjtemény, mint kivonatos adatlap az egyes projektekről.

Harmadik lépés: weboldal

Furának tűnhet, hogy egy projekt esetében maga a projekt honlapja mindössze a harmadik helyen áll a listában, viszont egyrészt egy honlapon mindenki azt hazudik, amit csak szeretne, másrészt lehet, hogy összehozzák a világ legprofibb honlapját, de a nyilvános információkból már előbb leszűrhető, hogy értelmetlen foglalkozni a projekttel, mert vagy halott, vagy csalás.

Viszont ha nem az, és eljutsz oda, hogy megnézd a weblapot, nézd meg alaposan. Itt találod a technikai jellegűbb információkat, legalábbis itt illik. Olyan apróságokra gondolok, mint a white paper, vagy a fejlesztőcsapat. Ezek hiánya intő jel lehet.

A white paper a coin „tervrajza”, a létjogosultságának és a működési elvének a bemutatása, egy coin esetében szinte elkerülhetetlen, hogy legyen. A csapat kérdése viszont más téma.

Kriptó esetében, nyílt forráskód mellett az okosszerződések meg tudják valósítani az úgynevezett „trustless” rendszert, azaz a projekt önjáróan működhet emberi beavatkozás nélkül, ilyenkor értelemszerűen mindegy, hogy ki fejleszti, mert a kód nem hazudik.

Ehhez viszont maximális transzparencia és decentralizáció szükséges. Ha ez nincs meg, nagyon is fontos a csapat összetétele.

Jobb helyeken ez szerepel a honlapon, a közösségi média (főleg linkedIn, GitHub) profilokkal együtt. Ahol a projekt centralizált, és a csapatot sem lehet ismerni, ajánlatos megtartani a távolságot.

Itt szokták feltűntetni az egyes partnerkapcsolatokat is, pénzhelyettesítő coin esetében az elfogadóhelyeket, valamint az egyéb technikai részleteket, ha mondjuk el szeretnéd fogadni az üzletedben, mint fizetési módot.

Negyedik lépés: közösségi média

Ezt összefoglalóan egy lépésként nézem, pedig szerteágazó platformokat jelenthet. Twitteren érdemes követni a projekt vezetőit (első kézből származó információid lesznek, mégpedig azonnal), belépni a Telegram-csoportjukba, Discord-szerverükre, ha van saját videósuk a Youtube-on, akkor oda feliratkozni, hírlevélre feliratkozni, a blogjukat olvasni.

Ha tréder vagy, aki rövid távon szeretne spekulálni az adott coinra, ezt gyakorlatilag átugorhatod, mert esélyed sem lesz követni az eseményeket, viszont ha években gondolkodsz, akkor bizony nagy segítség lehet, ha „személyesen” is követheted a projekt közösségi aktivitását.

Ötödik lépés: híroldalak

Ha tapasztalt cryptopanic-használó vagy, erre esetleg nem lesz szükséged, de ha amúgy is szeretsz olvasni, vagy nagy általánosságban érdeklődsz a kriptovilág eseményei iránt, akkor a híroldalakat is kövesd.

Itt nem konkrétan csak a híroldalakra gondolok, hanem a különböző, blogok, közösségi üzenőfalak és szakújságok közötti átmenetet jelentő Reddit és Medium párosra.

Itt olyan cikkekkel, bejegyzésekkel is találkozhatsz az egyes projektekről, amelyeket nem az adott csapat tagjai publikálnak, hanem tőlük független hozzáértők, így talán pártatlanabb információkhoz juthatsz hozzá.

Összegzés

Képbe kerülni egy-egy új, ismeretlen projekttel kapcsolatban nem egyszerű. Nagy nevű, nagy kapitalizációjú kriptók is földbe állhatnak, volt már rá példa, és még lesz is.

Nagy általánosságban a kriptopiac maga egy rendkívül magas kockázatú piac, egy kiforratlan technológia, amely még keresi az útját.

Folyamatosan jönnek a hírek a nagy nevű, fajsúlyos pénzpiaci szereplők befektetéseiről, de ez nem garancia a jövőre nézve, legfeljebb arra, hogy mások is látják a lehetőségeket. De azokat nem véletlenül nem hívják bizonyosságnak.

Ha viszont meghozod a döntésedet, hogy a megkeresett pénzeddel beszállsz ebbe a játékba, csináld rendesen. Senki nem fogja elvégezni helyetted a házi feladatod, és senki nem fogja a te döntéseidért vállalni a felelősséget.

Ez a része rajtad múlik, ne hanyagold el!

“Written by kriptonik.


Várjuk hozzászólásaitokat itt lent, illetve a közösségimédia-felületeken. Ne hagyjátok ki a többi hírt, és iratkozzatok fel hírlevelünkre. Ne felejtsétek el nyomon követni oldalunkat a Facebookon .

Legyen szép napotok! 🙂

Kezdőlap Fórumok Hogyan végezd el a saját kutatásod kriptoügyben?

Ennek a témakörnek tartalma 0 hozzászólás, 1 résztvevő. Utolsó frissítés:  Mészáros András 4 hete telt el.

Be kell jelentkezni a hozzászóláshoz.