Miközben az EU Tanácsa a „Chat Control” törvényről szavaz, Németország döntő tényezővé válhat. Dánia javaslata szerint a törvény megszüntetné a titkosított üzenetküldést.
Az olyan szolgáltatásoknak, mint a Telegram, a WhatsApp és a Signal, engedniük kellene, hogy a hatóságok az üzeneteket titkosítás előtt ellenőrizzék.
Az EU 15 tagállamának törvényhozói jelezték, hogy támogatják a javaslatot. Ezek az országok azonban nem érik el az EU népességének legalább 65%-át. Ezért további támogatásra van szükségük.
Németország eddig bizonytalan volt a törvény támogatásában. Ha mégis támogatja, az súlyosan árthat az európai magánéletnek.
Az EU chat control törvénye a gyermekbántalmazás ellen lép fel
A gyermekek szexuális bántalmazásának megelőzését és visszaszorítását célzó rendelet, vagyis a „Chat Control”, először 2022-ben került bemutatásra Ylva Johansson, akkori belügyi biztos által.
Célja az online gyermekbántalmazási tartalmak terjedésének megállítása. Ennek része az üzenetek átvizsgálása még titkosítás előtt. A jogszabály eddig nem kapott elegendő támogatást a továbblépéshez.
Július 1-jén, az Európai Unió Tanácsának dán elnöksége első napján, az ország közölte, hogy az irányelv „kiemelt prioritást” kap.
Dánia féléves tanácsi elnökségének kezdete óta az államok erősítik álláspontjukat. Ezt várhatóan véglegesítik szeptember 12-i ülésük előtt. A szavazásra október 14-én kerül sor.
A támogató blokkhoz több ország kell, hogy elérje az EU népességének 65%-át és a minősített többséget. Hat ország még mindig nem döntött – írja a szabályozást ellenző Fight Chat Control csoport.
Ezek között az országok között Németország döntő az EU Tanács szavazásának kimenetelében.
83 millió lakosa felhozná a Chat Controlt támogató országok népességét 322 millióra. Ez az EU lakosságának 71%-a. A másik öt ország együtt sem képvisel elég nagy népességet, még támogatás esetén sem.
A Fight Chat Control szerint sok német európai parlamenti képviselő ellenzi a tervezetet. A július 11-i ülésről származó dokumentumokat kiszivárogtatták a német Netzpolitik.org oldalnak.
Ezek szerint a Chat Control ellenállásba ütközik a teljes politikai palettán. Az ellenzők között vannak a Bündnis 90/Die Grünen és az Alternative für Deutschland képviselői is.
Ők a német ellenzék baloldali és szélsőjobboldali oldalát képviselik. Mindkét párt elutasítja a Chat Control bevezetését.
Azonban a kormánypárti szociáldemokraták, kereszténydemokraták és a bajor unió sok képviselője állítólag bizonytalan.
Néhányan attól tartanak, hogy ezek a független képviselők a német törvényt vennék alapul. Ezt az egész EU-ra alkalmaznák.
Németországban már vannak törvények, amelyek lehetővé teszik a rendőrségnek az üzenetek titkosításának megkerülését a WhatsAppon és a Signalon.
2021-ben a Bundestag módosította a törvényeket, hogy lehetővé tegye a rendőrség számára a kommunikáció lehallgatását olyan „személyek esetében, akik ellen még nem áll fenn bűncselekmény gyanúja, és ezért büntetőeljárás sem indítható”.
Jikra Knesl szoftverfejlesztő és adatvédelmi jogvédő elmondta:
„egyfajta ChatControl már létezik Németországban. A Meta és más cégek jelentéseiket megosztják a rendőrséggel.”
A form of ChatControl already exists in Germany.
Companies like Meta are sharing their reports with the police.Out of 205728 reports, a whole 48.3% were completely irrelevant (https://t.co/r8FPreW8fM).
On the whole EU scale, ChatControl would generate millions of false…
— Jirka 🗽 (@jiriknesl) September 4, 2025
Ha az egész EU-ra kiterjesztik, az „ártatlan emberek millióit érintheti”. Otthonaikat átkutathatják, még ha semmit sem tettek rosszul – mondta.
A civil társadalom fellép a Chat Control ellen
Ahogy közeledik a döntés, egyre többen szólalnak fel a „Chat Control” ellen. Emberi jogi csoportok, aktivisták és még európai parlamenti képviselők is tiltakoznak.
Emmanouil Fragkos, a jobboldali Greek Solution párt európai parlamenti képviselője, parlamenti kérdést nyújtott be a Chat Control ügyében júliusban.
Azt mondta, hogy a törvény felülvizsgálata „új, súlyos aggodalmakat vetett fel az alapvető jogok tiszteletben tartásával kapcsolatban az EU-ban.”
Oliver Laas, a Tallinni Egyetem filozófia adjunktusa hétfői véleménycikkében azt írta, hogy a Chat Controlhoz hasonló törvények „már most megalapozzák a lehetséges demokratikus visszalépést”.
„Egy olyan világban, amely lassan, de biztosan egyre autoriterebbé válik, az embereket nem az állami megfigyelés jogi korlátozása védi. Hanem az, ha ilyen képességek egyáltalán nem léteznek” – mondta.
Egy másik vitás pont, hogy a Chat Control miként befolyásolhatja a titkosítás hatékonyságát.
Fragkos szerint a kötelező rések létrehozása a titkosításban biztonsági hiányosságokat okozna. Ezeket kiberbűnözők, ellenséges államok és terrorszervezetek is kihasználhatnák.
Az FZI Információtechnológiai Kutatóközpont, egy nonprofit IT-kutató szervezet, állásfoglalást tett közzé a Chat Control ellen tavaly. Elismerte, hogy a törvény célja vitathatatlan.
A Chat Control megvalósítása azonban gyengítené a felhasználók magánélethez való jogát és a titkosítás hatékonyságát is.
Sascha Mann, a Volt Europa digitalizációért és digitális jogokért felelős szakpolitikai alakítója — egy föderalista, pán-európai párt az Európai Parlamentben — szintén megkérdőjelezte a Chat Control hatékonyságát.
„A magánélet és a beleegyezés kérdésein túl a csevegés ellenőrzése még akadályozhatja is a rendőrséget a szexuális visszaélések elleni harcban” – mondta. Az EU-ban küldött üzenetek hatalmas mennyisége „rengeteg téves találatot eredményezne, amelyek felemésztenék a rendőrség erőforrásait.”
Mintegy 400 tudós a világ kutatóintézeteiből megerősítette a hamis pozitív eredmények problémáját. Ezt egy tegnap reggel aláírt nyílt levélben tették.
„Az eddigi kutatások szerint a legmodernebb detektorok túl sok hibát jeleznének. Túl sok lenne a téves pozitív és negatív eredmény, ezért nem alkalmasak nagyszabású, több százmillió felhasználót érintő ellenőrzésekre, ahogy azt a javasolt szabályozás megköveteli” – állt a levélben.
Mann szerint jobb lenne, ha az EU a CSA ellen küzdő szervezetek javaslatait valósítaná meg.
Ezek közé tartozik az online CSA-anyagok törlése a vizsgálat után. Emellett több erőforrást kellene biztosítani a rendvédelemnek.
Pénteken kiderül, meggyőzik-e ezek az aggodalmak a bizonytalan képviselőket. Ez dönthet az EU digitális adatvédelem jövőjéről – vagy annak hiányáról.
Olvastad már? Az ARK Invest új kriptós tétje: BitMine
Tájékoztatás: A kriptoworld.hu oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások, cikkek nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon befektetési tanácsadóval!
A cikkekben megjelenő esetleges hibákért téves információkból eredendő anyagi károkért a kriptoworld.hu felelősséget nem vállal.